Izmjena i održavanje pogonskog lanca

Lanac je jedan od dijelova motocikla koji traže dosta paznje i relativno čestu njegu, a kao način prijenosa momenta poznat je jako dugo. Na današnjim motociklima lanci trpe veliki “stres” zbog velikih snaga motora, a posebno kod V-izvedbi, gdje su naizmjenične sile koje ga “rastežu” u radu vrlo velike. Ipak, tehnologija proizvodnje omogućila je da lanci uz redovito održavanje prežive 20.000 do 30.000 km, ovisno o modelu motocikla, što je zadovoljavajuće s obzirom na prosječno prijeđeni broj kilometara prosječnog motociklista po sezoni.
Uz to, širenje tehnologije omogućilo je mnogim proizvođačima pogonskih i prijenosnih lanaca da moto lance uključe u svoje proizvodne programe. Rasprostranjenost lanca treba tražiti u njegovoj dobroj osobini amortizacije pogonskih sila, što je na motociklima iznimno važno. Zbog konstrukcije “na zakovicama” on ublažava promjenu vučne sile na stražnjem kotaču pri, primjerice, prebacivanju u niži stupanj prijenosa u agresivnijoj vožnji i ne ometa vozna svojstva. U svakom slučaju, pogonski lanac još je najbolji kompromis dobrih i loših osobina, stoga donosimo kolaž informacija koje će vam omogućiti da svoj lanac što bolje “razumijete” i održavate. 1)Namjena i snaga motocikla uvjetuju veličinu (mjeru) lanca, a time i njegovu masu. Veličina lanca označava se troznamenkastim brojem (primjerice 525) koji predstavlja razmak između dviju susjednih bolcni (rolica) i širinu lanca i izražava se tradicionalno u colima. To je vrlo važno pri odabiru lančanika, a treba znati i to da, primjerice, lanac oznake 532 ima isti razmak kao i lanac 530, ali ima pojačane rolice i veću masu za prijenos veće snage. Taj lanac može se montirati na iste lančanike zbog nepromijenjenog razmaka, a time će se dobiti bolje performanse u prijenosu snage. Isto je i kod mjere 630/632.

2) Današnji motocikli većinom su opremljeni lancem O-ring. Oznaka O označava oblik gumenih brtvila koja brtve prostor oko bolcne lanca ispunjen mašću za podmazivanje. Uz sile koje ga rastežu, lanac postaje neispravan kad popuste brtvila i nečistoća i voda uđu u podmazivani dio. Uz O-brtvila postoje i izvedbe X, XW, RX i Z, a sve imaju istu funkciju – održati lanac ispravnim. Podmazivanje lanca sprejem smanjuje trenje i opterećenje prstena i produljuje mu vijek.

3)Budući da je lanac zapravo beskonačan spoj, pri montaži i demontaži treba ga spojiti. Kako su se lanci prilagođavali većim snagama, tako su se prilagođavale i spojnice, a trenutačno je najčešća spojnica s nitnama, koja nakon spajanja postaje identična drugima i time je najsigurnija. Zato je za ugradnju potrebno imati poseban alat. Ostala rješenja su kopča s osiguračem koja je relativno nesigurna i kopča s vijcima koja je nezgrapna za ugradnju.

((Iako se za spajanje lanca u sigurnu beskonačnu cjelinu pomoću spojnice već dugo koriste specijalizirana kliješta, obično u vlastitoj garaži u taj postupak krenemo nepripremljeni i bez njih. Lanac se može spojiti i samo osnovnim alatom, ali pritom treba biti vrlo pažljiv jer vrlo je lako oštetiti dijelove i neadekvatno spojiti lanac, što može biti opasno)) Prilikom zamjene lanca i lančanika obavezno koristiti istu veličinu (širinu i korak) lanca i lančanika. Odabrati lanac adekvatan veličini lančanika i lančanike adekvatne veličini lanca.
Podmazivanje Iako je ovo tema o kojoj svi sve znamo, ponavljamo neke važne detalje oko podmazivanja pogonskog lanca 1)Zbog nečistoća koje se tijekom vožnje nakupljaju na masnom sredstvu za podmazivanje, naredno podmazivanje bez prethodnog čišćenja nema nikakvog smisla, već je čak i kontraproduktivno. Stoga ga najprije treba očistiti, a preporučujemo vam posebne sprejeve za odmašćivanje koji imaju i dodatnu četkicu za čišćenje na disperzatoru. No, nemate li sprej pri ruci, dobro izbrisati krpom ili našpricati ivasol sprejem, no pritom pazite na druge dijelove motocikla koji zbog agresivnih svojstava tog spreja mogu promijeniti boju. 2) Nakon što ste ostavili sprej za odmašćivanje da djeluje nekoliko minuta, krenite s čišćenjem. Najbolje je da okrećete stražnji kotač dok suhom krpom brišete kariku po kariku. Budite uporni i – bude li potrebe – izmijenite nekoliko krpa kako biste skinuli sve naslage prethodne masnoće te nakupljene prljavštine. Ako je pak cijeli motocikl prljav, sada je trenutak da ga potpuno operete, a zatim ponovno na suho izbrišete lanac. 3)Prilikom čišćenja i podmazivanja obratiti pažnju na eventualnu pojavu stranih tjela u lancu. U slučaju pojave, odstraniti strana tjela iz lanca. 4)Da bi izbjegli pojavu krute karike, podmazivati lanac na svakih 500km. U slučaju pojave konstantno krute karike, zamjeniti lanac. 5)kad ste oprali lanac pozeljno je i da pregledate dal ima napuknuca na karikama.

Ako je lanac korišćen u dugom vremenskom periodu i preko maksimalnog propisanog opterećenja, može doći do zamora materijala i pucanja unutrašnje i spoljne pločice, kao i preloma pina. Ako je opterećenje ili udarno opterećenje znatno veće od predviđenog, može doći do pucanja pločica rastezanjem, pucanja pina smicanjem ili savijanjem. Do ovih slučajeva dolazi zbog neadekvatnog izbora veličine lanca ili je predviđeno opterećenje lanca manje od neophodnog predviđenog 6)Klizanje lanca preko lančanika Prelom usled klizanja lanca preko lančanika dolazi zbog istegnutosti lanca. Zamjeniti lanac i primjeniti pravilno podmazivanje

6)Suh i čist lanac podmažite sprejem za podmazivanje, i to tako da sa stražnje strane stražnjeg lančanika špricate bokove karika u kojima se nalaze O-ringovi. Podmažite i jednu i drugu stranu. Središnju osovinu karike koja naliježe na lančanik nije potrebno mazati izravnim mlazom jer će biti dovoljno podmazana od bokova. Poslije podmazivanja prve kilometre napravite polako – kako bi se sprej pravilno rasporedio te zgusnuo do konzistencije – koja se više ni pri višim brzinama neće odvajati s lanca. Uz to, podmazujte lanac barem svakih 500 km, a u slučaju kiše ili velike prljavštine i češće. 7)zatezanje lanca
Važno je da se lanac održava kako se preporučuje svakih 500 – 1000 km, osim ako se trkate na pisti, vozite stalno po zadnjem kotaču i palite gumu ili se često extremno vozite što su vrlo stresne situacije za lanac te bitno smanjuju interval provjere i podmazivanja. Važno je i svaki put provjeriti napetost lanca te da nema blokiranih zglobova i da nije potrošen. Potrošenost lanca može se provjeriti tako da nategnete lanac na sredini zadnjeg zupčanika prema nazad. Ako Vam se ispod lanca pokaže više od pola zuba, vrijeme je za mijenjanje.

Provjerite dali je stražnji tocak postavljen točno po podjelama na lijevoj i desnoj vilici. Ako nije postavljen po podjelama, otpustite stražnji tocak(ne do kraja samo krug-dva), namjestite podjele na vilici i pomičnom dijelu pomoću vijaka za podešavanje i onda opet zavrnite vijak osovine stražnjeg tocka.