Kontrolisanje guma

Kontrola guma

Gume su jedini dieo vozila koji je u stalnom kontaktu sa putem. Stanje u kome se nalaze gume značajno utiče na vašu bezbenost. Neispravne gume umanjuju performanse vašeg vozila, smanjuju efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Zato je neophodno da se brinete o vašim gumama i povremeno kontrolišete njihovu ispravnost.
Šta treba kontrolisati?
Opšte stanje guma-vizuelna kontrola

Kada prilazite vašem vozilu pregledajte gume:
Da li su izduvane?
Da li na bočnom zidu ima fizičkih oštećenja, da li ima posekotina ili deformacija?
Da li na gazećoj površini ima oštećenja od šljunka, eksera ili drugih stranih tjela?
Da li vozite sa ekserom zabodenim u gumi?
Da li ventili imaju kapice?
Pritisak u gumama
Proveravajte pritisak u gumama najmanje jedanput u dvije nedelje.
Mjerite pritisak u gumama samo kada su hladne.
Napumapajte gume do vrjednosti koju je propisao proizvođač i koja se nalazi u priručniku vaseg vozila
Kada polazite na duži put napumpajte gume po tabeli koju imate na vasem vozilu i u toku vožnje gume se zagrijavaju što dovodi do povećanja pritiska u gumama. Zato se pritisak meri samo onda kada su gume hladne, najmanje sat vremena posle završetka vožnje. Najbolje je to učiniti ujutro pre polaska na posao. Temperatura značajno utiče na pritisak u gumama. Temperatura u garaži može se razlikovati i 30°C od spoljne temperature. Ako je temperatura u garaži +20°C, a napolju -10°C pritisak u gumama mora biti 0,3 bara viši da biste imali propisan pritisak napolju. Temperatura utiče na pritisak u gumama tako da za svakih 10°C treba povećati ili sniziti pritisak za 0,1 bar. Nepropisan pritisak u gumama umanjuje efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Ukoliko dođe do naglog pada pritiska odmah zaustavite vozilo, nije preporučljivo voziti sa izduvanim gumama jer može doći do trajnog oštećenja.
Dubina šare

Kada je guma nova dubina šare je 8 mm na putnićkom vozilu. Već ispod 3 mm guma gubi prvobitna svojstva. Iako se gume po propisu mjenjaju kada je dubina šare manja od 1 mm savetujemo vas da gumu zamenite kada je dubina šare manja od 2 mm.
Indikator istrošenosti gume

Indikator istrošenosti gume je trougao koji se nalazi na bočnom zidu gume ukazuje na mali ispust u šari gume (desno na slici), koji pokazuje minimalnu dubinu šare. Slova “TWI” ili logo proizvođača su alternativni indikatori istrošenosti na bočnom zidu gume. Indikator istrošenosti gume nikada ne sme da dostigne nivo gazećeg sloja.
Rezervna guma

Čak i da nikada do sada nise upotrebili rezervnu gumu obavezno provjeravajte u kakvom je stanju. Kontrolišite redovno pritisak i dubinu šare.
Starost gume

Nemojte zaboraviti da gume ne smiju biti starije od 6 godina! Pogledajte povremeno oznaku DOT na vašoj gumi.
Ventili

Povremeno kontrolišite ventile jer ako oni ispuštaju vazduh, pritisak u gumama neće biti propisan. Obavezno stavite nove ventile kada mjenjate gume