Zašto azot i kada!!!

Pumpanje pneumatika azotom

Pumpanje guma azotom je relativno nova, ali vrlo popularna tema. Pokušaćemo da vas upoznamao samo s najvažnijim od brojnih prednosti azota.

Azot je inertan, suv i nezapaljiv gas. Ima ga svuda oko nas, udišemo ga sa svakim udahom, jer se vazduh se sastoji od:
78% azota
21% kiseonika
1% vodene pare i ostalih gasova

Auto gume su porozne i vremenom gube pritisak. Gume napumpane komprimovanim vazduhom izgube 0.1 bar ili više za manje od mjesec dana. Azot, zahvaljujući molekulima koji su veći od molekula kiseonika, sporije ističe iz gume nego vazduh. Zato gume napumpane azotom izgube 0.1 bar za skoro pola godine. Ova osobina azota omogućuje duže održavanje propisnog pritiska u gumama.
Prednosti pumpanja guma azotom
Propisan pritisak u gumama i njegovo održavanje azotom

Nedovoljno napumpane gume su uzrok 90% oštećenja guma u vožnji što ponekad može biti vrlo opasno. Koristi koje se postižu održavanjem propisnog pritiska u gumama su sledeće:
Optimalna kontaktna površina gume s putem
Manji otpor kotrljanja
Manje i ravnomjernije trošenje gazećeg sloja. Loše napumpane gume se brže troše po obodu, a prepumpane po centralnom djelu gazećeg sloja.
Bolja upravljivost, posebno pri skretanju na mokrim i zaleđenim putevima
Ekonomična potrošnja goriva
Smanjeno zagrijavanje gume u vožnji

Gume punjene azotom manje se zagrijavaju nego gume napumpane komprimovanim vazduhom. Prednosti koje potiču od ove osobine azota su:
Produžen rok trajanja gazećeg sloja. Koliko će gume trajati zavisi i od temperature koja se postiže u vožnji. Ako se vozi brzinama koje su blizu ili su veće od brzinskih indeksa naznačenih na gumi ili je opterećenje vozila veće nego što to dozvoljavaju indeksi opterećenja.
Smanjen rizik od pucanja gume pri velikim brzinama
Smanjen rizik od porasta pritiska

Pritisak u gumama raste kada poraste temperatura. Koliko će pritisak porasti zavisi od brzine i opterećenja vozila. Kod trkačkih guma pritisak može porasti za 50% u odnosu na gume kada su hladne. Gume napumpane azotom imaju znatno manji porast pritiska sa temperaturom.
Azot sprečava koroziju

Do korozije čeličnih felgi, ventila i unutrašnje žičane strukture gume dolazi zbog prisustva vode i kiseonika u vazduhu. Korišćenjem azota sprečava se korozija zato što azot slabije oksidira.

Da zaključimo, ako ne provjeravate redovno pritisak u gumama onda je pumpanje guma azotom dobar izbor. Propisan pritisak u gumama se održava duže vreme, vjek trajanja gume je 25% duži, potrošnja goriva manja, upravljivost bolja, vožnja udobnija i bezbednija. Gume punjene azotom se manje zagrijavaju i manji je rizik od eksplozije pri velikim brzinama. Prednosti su mnogobrojne, vrijedi probati